επίσκεψη στο Σκάρκο – a visit to the prehistoric site of Skarkos

Δ΄, Ε΄, ΣΤ: Επίσκεψη  στο Σκάρκο

Το νησί μας, η Ίος, έχει ένα πολύ  σημαντικό αρχαιολογικό χώρο, το  Σκάρκο. Το Σκάρκο τον ανακάλυψε  η κ. Μαρθάρη. Τον είδε ψηλά  από το κάστρο της Χώρας  και κατάλαβε πως πρόκειται  για σημαντική αρχαιολογική θέση. Οι ανασκαφές ξεκίνησαν το 1983.

Ξεκινήσαμε  από το σχολείο στις 10:00. Είχε  πολύ ζέστη γιατί ο καιρός  ήταν ηλιόλουστος και δεν είχε  σύννεφα στον ουρανό. Αρχικά περάσαμε  μέσα από τη χώρα και συνεχίσαμε  από ένα στενό καλντερίμι. Δε  μύριζε καθόλου ωραία γιατί  περνούσε δίπλα από στάνες. Η διαδρομή ήταν κουραστική και μεγάλη αλλά το καλό που είχε ήταν ότι το δρομάκι  ήταν ψηλά στο βουνό και είχε καλή θέα.

Μετά φτάσαμε στο Σκάρκο και εκεί  μύριζε πολύ ωραία γιατί είχε  διάφορα μυρωδικά φυτά, όπως δεντρολίβανο, βασιλικό, ρίγανη, δυόσμο και δάφνη. Αυτά ευωδίαζαν τον αέρα. Είχε και ένα πέτρινο κτήριο χτισμένο με παραδοσιακά υλικά. Αυτό το κτήριο ήταν το γραφείο της κ. Ρόζας, που είναι αρχαιολόγος και του κ. Αργύρη.  Μάθαμε πάρα πολλά. Εκεί είχε έναν πάρα πολύ παλιό οικισμό που είχε κτιστεί την 3η χιλιετία π.Χ. Είχε περίπου 30 κτήρια, άλλα μικρά και άλλα μεγάλα (διώροφα) Φυσικά, όπως φαντάζεστε ήταν γκρεμισμένα, τόσες χιλιετίες μέσα στο χώμα?. Επίσης είχε πλατείες και δρομάκια. Οι πιο πολλοί κάτοικοι  μάλλον ήταν ψαράδες, γιατί είχαν το λιμάνι δίπλα τους. Επιπλέον είχαν πηγές για νερό. Οι άνθρωποι εκείνης της εποχής μάλλον διάλεξαν αυτή την τοποθεσία για να χτίσουν τα σπίτια τους γιατί ένιωθαν ασφαλείς. Είδαμε και  ενημερωτικές ταμπέλες που είχαν εικόνες από ενδιαφέροντα ευρήματα όπως βάζα και πιθάρια. Αυτά φυλάσσονται στο μουσείο.

Τα περάσαμε πολύ ωραία, μόνο που κουραστήκαμε λίγο γιατί κατεβήκαμε με τα πόδια και ανεβήκαμε με τα πόδια. Θα θέλαμε να ξαναπάμε στο Σκάρκο αλλά ευχόμαστε αυτή τη φορά να πάμε με λεωφορείο!