η ιστορία της Ίου μέσα από τα μάτια των παιδιών

Ξεκίνησε πρόγραμμα Πολιτιστικών Θεμάτων με θέμα “η ιστορία της Ίου μέσα από τα μάτια των παιδιών”.

  • ΧΡΟΝΟΔΙΑΓΡΑΜΜΑ: Σχολικό έτος 2010-11 (θα συνεχιστεί το επόμενο σχολικό έτος)
  • ΤΑΞΕΙΣ: ΣΤ΄ & Ε΄
  • ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ:

?  ΒΙΩΜΑΤΙΚΗ – ΕΝΕΡΓΗΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ

?  ΣΥΖΗΤΗΣΗ στην τάξη για τη σημασία της γνωριμίας μας με την ιστορία του  νησιού μας και τον τρόπο εργασίας

?  ΣΥΝΕΡΓΑΣΙΑ ανάμεσα στα παιδιά για τη ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑ γλωσσικών παιχνιδιών & εικόνων του νησιού από τα ίδια με τη βοήθεια των εκπαιδευτικών

  • ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΥΛΟΠΟΙΗΘΗΚΑΝ:

1.     ΙΣΤΟΡΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ: Τα παιδιά πήραν τις βασικές ιστορικές περιόδους και έφτιαξαν σε χαρτόνι την ιστορική γραμμή πάνω στην οποία θα τοποθετηθούν/ενωθούν σημαντικά ιστορικά γεγονότα της ιστορίας του νησιού.

2.    ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ: Τα παιδιά ζωγράφισαν τη Χώρα και εκκλησάκια της Ίου και σε μεγάλη κλίμακα το χάρτη του νησιού πάνω στον οποίο θα σημειωθούν ιστορικά σημεία και αρχιτεκτονικά ενδιαφέροντα στοιχεία.

3.    ΓΛΩΣΣΙΚΑ ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ: Τα παιδιά, με βάση το παλιό Νιώτικο λεξιλόγιο που υπάρχει στο βιβλίο του Θ. Κ. Οθωναίου, συνεργάστηκαν σε ομάδες/ζευγάρια και δημιούργησαν μόνα τους σταυρόλεξα & αντιστοιχίσεις. Ήρθαν έτσι σε επαφή με τη ντοπιολαλιά της Ίου που είναι χαρακτηριστική και δεν χρησιμοποιούνται πια παρά μόνο λίγες λέξεις-εκφράσεις τις οποίες γνωρίζουν τα παιδιά.

4.    ΣΥΖΗΤΗΣΗ

 

  • ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ:

1.     Η νήσος Ίος, Θεοδ. Κ. Οθωναίος

2.    Σπυρίδων Βαλέτας, Νικ. Π. Παπαπέτρος ? Ευαγ. Α. Σταυράκης

3.    Νιώτικη Κοινωνία ? εικόνες του χθες και του  σήμερα, Δήμητρα Φραγκούλη

4.    Ίος ? ιχνογραφώντας τη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον, Μαρία Γεωργία Δ. Σπαρτινού

5.    Ιησουίτες του 17ου και 18ου αιώνα περιγράφουν το Αιγαίο, Μάρκος Ν. Ρούσσος ? Μηλιδώνης

6.    Εκκλησιές και Ξωκκλήσια της Ίου, Πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης του Βαλέτειου Γυμνασίου Ίου

7.    Ίος – Φολέγανδρος & Σίκινος η κυκλαδίτικη μαγεία, κείμενα Γιάννης Δεσύπρης, εκδ. Τουμπής

8.    Η ιστορία της Ίου- Θεατρικό έργο, Αναστάσιος Μπούτζας

 

  • ΔΥΣΚΟΛΙΕΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ

Το βασικό βιβλίο με την ιστορία της Ίου είναι γραμμένο το 1938 και η γλώσσα του είναι ουσιαστικά ακατανόητη από τα παιδιά, γι΄αυτό το λόγο χρειάζεται η «μετάφρασή» του από τους εκπαιδευτικούς.

Το υλικό είναι πολύ, οι εργασίες απαιτούν αρκετό χρόνο μέσα και έξω από την τάξη για να γίνουν και δεν πραγματοποιήθηκαν συνεντεύξεις. Θα χρειαστεί τουλάχιστο ένα ακόμη σχολικό έτος για την υλοποίησή του προγράμματος.

  • ΔΡΑΣΕΙΣ ΠΟΥ ΘΑ ΥΛΟΠΟΙΗΘΟΥΝ:

Μέσα στο καλοκαίρι:

  1. ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΗ ΕΠΕΞΕΡΓΑΣΙΑ & ΑΠΟΘΗΚΕΥΣΗ ΤΟΥ ΥΛΙΚΟΥ (γραπτές εργασίες, ζωγραφιές, κατασκευές)
  2. ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΥΛΙΚΟΥ ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΩΝ ΘΕΜΑΤΩΝ Π.Ε. ΚΥΚΛΑΔΩΝ
  3. ΑΝΑΡΤΗΣΗ/ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΣΤΗΝ ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΜΑΣ (https://dim-iou.kyk.sch.gr)

Στο επόμενο σχολικό έτος:

  1. ΣΥΝΕΧΙΣΗ ΤΗΣ ΕΡΕΥΝΑΣ & ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ (με τελικό προϊόν ΒΙΒΛΙΟ ΜΕ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΊΟΥ) & ΕΠΙ ΤΟΠΟΥ ΕΠΙΣΚΕΨΗ σε ιστορικά σημεία
  2. Ανέβασμα ΘΕΑΤΡΙΚΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ βασισμένης στο σχετικό θεατρικό του συναδέλφου Μπούτζα Α.

 

 

Οι εκπαιδευτικοί

 

Πορταρίτη Στυλιανή, δασκάλα Ε΄τάξης

Ρόιδου Αικατερίνη, δασκάλα ΣΤ΄ τάξης

Καρανάσιου Ευανθία, διευθύντρια – εκπαιδευτικός ΠΕ 06

 

 

Αφήστε μια απάντηση